Ban Jaeha 반재하
Wagalbongjoseonbeom_Prototype

2021

mixed media, dimensions variable


Planning : Ban Jaeha
Planning Cooperation : Park Keunyoung
Scenario : Ban Jaeha, Park Keunyoung
Programming : Kim Si Hyun
Design : Ban Jaeha
Legal Advice : Cho Sujin
Legal Opinion : Lee Jun Gyu
Technical Support : Kang Jaeyoung

기획 : 반재하
기획 협력 : 박근영
시나리오 : 반재하, 박근영
프로그래밍 : 김시현
디자인 : 반재하
법률 자문 : 조수진
법률의견서 : 이준규
기술 지원 : 강재영





















“One day, mom disappeared. Rummaging mom’s belongings to find out some clues, I discover an old computer. As soon as I run a mysterious file imposing on the background, “Top Secret (Do not open),” an unaccounted program activates, and I, gathering scattered traces and exploring the program, start a journey to catch up mom’s whereabouts.”

Above is the part of the opening story of Ban Jaeha’s work in a form of a storytelling game, “Wagalbon-g joseonbeom.” Wagalbongjoseonbeom is a sort of imaginary community program in the game used by espionage agents sent from North Korea to South Korea. Entering the ID and password would allow connection to the hidden community to which exclusively belong the espionage agents. When the player explorers the world of the espionage agents in “Wagalbongjoseonbeom” to find “mom” who is missing, they will encounter a double task to prove their identity as one of the people in the Democratic People’s Republic of Korea while still eluding the track by the National Intelligence Service.

The method to set up the work is constituted as for the viewers to read data mom left - by themselves, in a space where she is gone. Scanning the QR code equipped in the exhibition hall, one is able to check the references and process of the game that is in the making. If one gets to imagine in the game the space of the espionage agents sent to South Korea that is inaccessible to South Korean people, the exhibition hall physically materializes mom’s space who is gone during her espionage activity as an agent sent to South Korea. The viewers get into a position to have to imagine the outside of South Korea following the process of reasoning in the game. To evoke the adhered, dividing border and explore the (im)possibility that is outside South Korea.

The work “Wagalbongjoseonbeom” is scheduled to lead to “Wgalbongjoseonbeom II,” which would be a choice game.

“어느날 엄마가 사라졌다. 나는 단서를 찾기 위해 엄마의 짐을 뒤지다가 오래된 컴퓨터를 발견한다. 바탕화면에 덩그러니 놓인 의문의 파일 ‘1급 기밀(열지 마시오)’을 실행시키자 용도를 알 수 없는 프로그램이 실행되고, 나는 흩어진 흔적을 모아 프로그램을 탐색하며 엄마의 행방을 쫓는 여정을 시작한다.”

스토리텔링 게임 형식을 갖춘 반재하 작가의 작업 <와갈봉조선범>의 오프닝 스토리 일부다. 게임 속에서 '와갈봉조선범'은 남파간첩들이 사용하는 일종의 커뮤니티 프로그램이다. 아이디와 비밀번호를 입력하면 남파간첩들만의 은밀한 커뮤니티에 연결된다. 플레이어는 사라진 ‘엄마'를 찾기 위해 '와갈봉조선범' 속 남파간첩의 세계를 탐색하는데, 이때 국가정보원의 추적을 피하면서도 자신이 조선민주주의인민공화국의 사람임을 증명해야하는 이중과제에 놓이게 된다.

작품 설치 방식은, 관람객이 사라진 엄마의 공간에서 엄마가 남겨둔 자료들을 직접 열람할 수 있도록 구성된다. 전시장 내 비치된 QR코드를 스캔하면 제작중인 게임의 레퍼런스와 과정을 확인할 수 있다. 게임에서 남한사람이 접근할 수 없는 남파간첩의 공간을 상상해본다면, 전시장에서는 게임 속 남파간첩으로 활동하다 사라진 엄마의 공간을 물리적으로 구현한다. 관람객들은 게임의 추리 과정을 따라가며 남한 바깥을 상상해야 하는 위치에 선다. 이를 통해 고착화된 분단 경계에 대한 상기하고, 남한 바깥의 (불)가능성을 탐색하고자 한다.

작품 <와갈봉조선범>은 탈남 실행 과정을 담은 선택지게임 <와갈봉조선범2>로 이어질 예정이다.
© Ban Jaeha